autospecialsa.plarrow right†Samochodyarrow right†Audi A7L: Co warto wiedzieć o silnikach i osiągach tego modelu?
Robert Sitek

Robert Sitek

|

14.06.2024

Audi A7L: Co warto wiedzieć o silnikach i osiągach tego modelu?

Audi A7L: Co warto wiedzieć o silnikach i osiągach tego modelu?

Spis treści

Audi A7L to luksusowa limuzyna, która łączy w sobie elegancję, przestronność i imponujące osiągi. Jeśli zastanawiasz się nad zakupem tego modelu lub po prostu jesteś ciekaw, co kryje się pod jego maską, trafiłeś we właściwe miejsce. W tym artykule zgłębimy tajniki silników i osiągów Audi A7L, abyś mógł lepiej zrozumieć, co sprawia, że ta maszyna jest tak wyjątkowa na drodze. Poznasz dostępne jednostki napędowe, ich moc, przyspieszenie oraz innowacyjne technologie, które sprawiają, że jazda staje się czystą przyjemnością.

Kluczowe wnioski:
  • Audi A7L oferuje różnorodne silniki, od ekonomicznych po wysokowydajne jednostki S i RS.
  • Napęd quattro jest standardem w większości wersji, zapewniając doskonałą przyczepność i stabilność.
  • Mimo sporych gabarytów, A7L zachwyca dynamiką i zwinnością, szczególnie w wersjach z tylną osią skrętną.
  • Zaawansowane systemy wspomagające kierowcę poprawiają nie tylko komfort, ale i osiągi w codziennej jeździe.
  • W porównaniu z konkurencją, Audi A7L wyróżnia się zbalansowanym połączeniem luksusu i sportowego charakteru.

Dostępne silniki w Audi A7L i ich specyfikacja

Wybór odpowiedniego silnika to kluczowa decyzja przy zakupie Audi A7L. Ta luksusowa limuzyna oferuje gamę jednostek napędowych, które zaspokoją potrzeby nawet najbardziej wymagających kierowców. Audi A7 silniki to połączenie nowoczesnej technologii z tradycyjną niemiecką inżynierią, gwarantujące niezawodność i dynamikę jazdy.

W ofercie znajdziemy zarówno silniki benzynowe, jak i wysokoprężne. Podstawową jednostką jest 2.0 TFSI o mocy 245 KM, która mimo niewielkiej pojemności, zapewnia zaskakująco dobre osiągi. Dla poszukujących więcej mocy, Audi A7L proponuje 3.0 TFSI V6 generujący 340 KM, który sprawia, że samochód przyspiesza niczym sportowe coupe.

Miłośnicy diesli docenią 3.0 TDI dostępny w dwóch wariantach mocy: 231 KM i 286 KM. Oba silniki wysokoprężne imponują kulturą pracy i momentem obrotowym, który gwarantuje elastyczność w każdych warunkach. To właśnie te jednostki są często wybierane przez kierowców ceniących ekonomię jazdy bez kompromisów w kwestii osiągów.

Na szczycie oferty znajduje się model S7 z potężnym silnikiem 4.0 TFSI V8 bi-turbo. Ta bestia generuje aż 450 KM i 600 Nm momentu obrotowego, co przekłada się na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,6 sekundy. To prawdziwe serce lwa zamknięte w eleganckim garniturze A7L.

Osiągi Audi A7L w różnych wersjach silnikowych

Przyjrzyjmy się bliżej, jak Audi A7L radzi sobie na drodze w zależności od wybranej jednostki napędowej. Każda wersja silnikowa ma swój unikalny charakter, ale wszystkie łączy jedno - doskonałe osiągi i przyjemność z jazdy.

Model z silnikiem 2.0 TFSI mimo swojej bazowej pozycji w gamie, oferuje przyzwoite przyspieszenie 6,8 sekundy do setki. To wystarczająco, by sprawnie wyprzedzać na autostradzie i cieszyć się dynamiczną jazdą w mieście. Wersja 3.0 TFSI podnosi poprzeczkę, skracając ten czas do imponujących 5,3 sekundy.

Silniki wysokoprężne nie pozostają w tyle. 3.0 TDI w mocniejszej odmianie pozwala rozpędzić A7L do 100 km/h w 5,7 sekundy. To wynik, który jeszcze niedawno był zarezerwowany dla aut sportowych. Dodatkowo, wysoki moment obrotowy diesla sprawia, że elastyczność jest wręcz wzorowa - wyprzedzanie odbywa się błyskawicznie i bezpiecznie.

Prawdziwym popisem inżynierii jest jednak S7. Ten topowy model nie tylko imponuje przyspieszeniem, ale także maksymalną prędkością ograniczoną elektronicznie do 250 km/h. Gdyby nie ten limit, S7 z pewnością mógłby osiągnąć jeszcze wyższe wartości.

  • 2.0 TFSI (245 KM) - przyspieszenie 0-100 km/h: 6,8 s, prędkość maks.: 250 km/h
  • 3.0 TFSI (340 KM) - przyspieszenie 0-100 km/h: 5,3 s, prędkość maks.: 250 km/h
  • 3.0 TDI (286 KM) - przyspieszenie 0-100 km/h: 5,7 s, prędkość maks.: 250 km/h
  • 4.0 TFSI V8 (S7, 450 KM) - przyspieszenie 0-100 km/h: 4,6 s, prędkość maks.: 250 km/h (ograniczona elektronicznie)

Zużycie paliwa i emisja CO2 w modelach Audi A7L

W dzisiejszych czasach, gdy świadomość ekologiczna rośnie, a ceny paliw potrafią przyprawić o ból głowy, zużycie paliwa staje się kluczowym aspektem przy wyborze samochodu. Audi A7L mimo swoich sportowych genów i imponujących osiągów, stara się być jak najbardziej ekonomiczne.

Silnik 2.0 TFSI w cyklu mieszanym zużywa średnio około 7,5 litra na 100 km. To dobry wynik, biorąc pod uwagę rozmiary i masę pojazdu. Jednostka 3.0 TFSI, mimo większej mocy, dzięki zaawansowanym technologiom oszczędzania paliwa, utrzymuje zużycie na poziomie 8,5 l/100 km.

Tradycyjnie, najoszczędniejsze okazują się diesle. Model z silnikiem 3.0 TDI (231 KM) może pochwalić się średnim spalaniem na poziomie 6,0-6,5 l/100 km. To wartość, której nie powstydziłyby się mniejsze kompakty. Mocniejsza wersja 286-konna zużywa niewiele więcej, bo około 7,0 l/100 km.

Nawet topowa S7 z potężnym V8 pod maską potrafi zaskoczyć. Dzięki systemowi dezaktywacji połowy cylindrów przy niskim obciążeniu, średnie spalanie oscyluje wokół 10 l/100 km. Oczywiście, dynamiczna jazda może znacząco zwiększyć ten wynik, ale umiarkowany styl prowadzenia pozwala cieszyć się mocą przy rozsądnych kosztach.

Audi A7L z napędem quattro charakterystyka jazdy

Zdjęcie Audi A7L: Co warto wiedzieć o silnikach i osiągach tego modelu?

Jednym z kluczowych elementów, które definiują charakter jazdy Audi A7L, jest legendarny napęd na cztery koła quattro. To rozwiązanie, które od lat stanowi wizytówkę marki z Ingolstadt, w A7L zostało dopracowane do perfekcji. Dzięki niemu, ta luksusowa limuzyna oferuje przyczepność i stabilność na poziomie, którego mogą pozazdrościć nawet niektóre auta sportowe.

Napęd quattro w A7L działa w sposób asymetryczny i dynamiczny. W normalnych warunkach, moc jest rozdzielana w proporcji 40:60 na przednią i tylną oś. Jednak w zależności od sytuacji na drodze, system może błyskawicznie przesłać nawet do 70% momentu obrotowego na przód lub aż 85% na tył. Ta elastyczność sprawia, że samochód zachowuje się przewidywalnie i bezpiecznie zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni.

Kolejnym atutem jest opcjonalna sportowa przekładnia główna. To rozwiązanie pozwala na aktywne rozdzielanie momentu obrotowego między lewe i prawe koło tylnej osi. W praktyce oznacza to, że podczas dynamicznej jazdy po krętych drogach, A7L potrafi dostarczyć więcej momentu na zewnętrzne koło, co przekłada się na jeszcze lepszą trakcję i zmniejsza niedostateczną skrętność.

Warto również wspomnieć o zawieszeniu pneumatycznym adaptive air suspension, które jest dostępne jako opcja. Pozwala ono na zmianę prześwitu samochodu oraz charakterystyki tłumienia amortyzatorów. W trybie komfortowym A7L płynie po drodze, pochłaniając nierówności, podczas gdy w trybie dynamicznym usztywnia się, oferując precyzyjne prowadzenie i minimalne przechyły nadwozia.

Porównanie osiągów Audi A7L z konkurencyjnymi modelami

Audi A7L to samochód, który musi mierzyć się z wymagającą konkurencją w segmencie luksusowych limuzyn. Jak wypada na tle rywali takich jak Mercedes-Benz CLS, BMW serii 6 Gran Coupe czy Porsche Panamera? Przyjrzyjmy się bliżej osiągom i zobaczmy, gdzie A7L ma przewagę.

Pod względem przyspieszenia, A7L z silnikiem 3.0 TFSI (340 KM) osiąga 100 km/h w 5,3 sekundy. To wynik bardzo zbliżony do Mercedesa CLS 450 4MATIC, który potrzebuje 5,2 sekundy. BMW 640i Gran Coupe jest nieco wolniejsze z czasem 5,4 sekundy. Porsche Panamera 4S przewyższa wszystkich z czasem 4,8 sekundy, ale też kosztuje znacznie więcej.

Jeśli chodzi o prędkość maksymalną, większość modeli w tej klasie jest ograniczona elektronicznie do 250 km/h. A7L nie jest wyjątkiem. Warto jednak zauważyć, że Audi Q7 silniki, mimo że to SUV, korzystają z podobnych jednostek napędowych, co przekłada się na imponujące osiągi również w tym segmencie.

A7L wyróżnia się jednak w dziedzinie zużycia paliwa. Dzięki zaawansowanym technologiom oszczędzania energii, takim jak system mild hybrid, potrafi być bardziej ekonomiczne niż bezpośredni konkurenci. Na przykład, wersja z silnikiem diesla 3.0 TDI (286 KM) zużywa średnio około 7,0 l/100 km, co jest wynikiem trudnym do pobicia w tej klasie.

  • Przyspieszenie 0-100 km/h (3.0 TFSI, 340 KM): Audi A7L - 5,3 s, Mercedes CLS 450 - 5,2 s, BMW 640i - 5,4 s
  • Średnie zużycie paliwa (diesel, ok. 280-300 KM): Audi A7L - 7,0 l/100km, Mercedes CLS 350d - 7,5 l/100km, BMW 630d - 7,3 l/100km

Technologie wspomagające osiągi w Audi A7L

Audi A7L to nie tylko potężne silniki i napęd quattro. To również zaawansowane technologie, które wspierają kierowcę i optymalizują osiągi. Przyjrzyjmy się bliżej niektórym z tych innowacyjnych rozwiązań.

Jednym z kluczowych elementów jest system mild hybrid (MHEV). Wykorzystuje on 48-woltową instalację elektryczną z dodatkowym akumulatorem litowo-jonowym. Dzięki temu A7L może "żeglować" z wyłączonym silnikiem przy prędkościach od 55 do 160 km/h przez nawet 40 sekund. System ten wspomaga również rozruch, co przekłada się na płynniejsze działanie funkcji start-stop.

Kolejną technologią wartą uwagi jest przedni aparat kamer, który skanuje drogę przed samochodem. Na podstawie tych danych, adaptacyjny tempomat z funkcją predykcyjnej kontroli skuteczności (PEA) dostosowuje prędkość do warunków na drodze. Oznacza to, że A7L automatycznie zwolni przed ostrym zakrętem lub ograniczeniem prędkości, a następnie przyspieszy, gdy droga znów będzie prosta.

Nie można też pominąć opcjonalnej tylnej osi skrętnej. Przy niskich prędkościach tylne koła skręcają przeciwnie do przednich, co zmniejsza średnicę zawracania i ułatwia manewrowanie. Z kolei przy wyższych prędkościach, tylne koła podążają za przednimi, zwiększając stabilność i precyzję prowadzenia.

System Audi AI potrafi uczyć się nawyków kierowcy i dostosowywać do nich charakterystykę pracy silnika, skrzyni biegów i zawieszenia. To sprawia, że z czasem A7L coraz lepiej dopasowuje się do stylu jazdy właściciela, oferując optymalne osiągi i komfort.

Podsumowanie

Audi A7 silniki to kwintesencja nowoczesnej inżynierii, łącząca moc z efektywnością. Od ekonomicznego 2.0 TFSI po potężne V8 w modelu S7, każda jednostka napędowa oferuje wyjątkowe doznania z jazdy. Dzięki zaawansowanym technologiom, takim jak mild hybrid czy napęd quattro, A7L zapewnia nie tylko imponujące osiągi, ale i niskie zużycie paliwa.

Warto zauważyć, że doświadczenia zebrane przy konstruowaniu Audi Q7 silniki znalazły zastosowanie również w A7L. Ta synergia zaowocowała stworzeniem gamy jednostek napędowych, które sprostają oczekiwaniom nawet najbardziej wymagających kierowców. Niezależnie od wybranej wersji, A7L gwarantuje dynamikę, komfort i prestiż na najwyższym poziomie.

5 Podobnych Artykułów:

  1. Akumulator do samochodu elektrycznego: Jak podłączyć i uniknąć problemów?
  2. Tylna oś: Jakie są jej funkcje w samochodzie i kiedy wymaga naprawy?
  3. Nowy Opel Zafira: Co oferuje ten rodzinny minivan i czy warto go kupić?
  4. Problemy z płynami w samochodzie: Objawy i jak je rozpoznać oraz naprawić?
  5. Łańcuch rozrządu: Kiedy wymieniać łańcuch rozrządu w samochodzie osobowym?

Zobacz więcej