autospecialsa.plarrow right†Samochodyarrow right†Nowa Kia Rio: Co warto wiedzieć o tym kompaktowym aucie miejskim?
Robert Sitek

Robert Sitek

|

15.06.2024

Nowa Kia Rio: Co warto wiedzieć o tym kompaktowym aucie miejskim?

Nowa Kia Rio: Co warto wiedzieć o tym kompaktowym aucie miejskim?

Spis treści

Nowa Kia Rio to kompaktowy, miejski samochód klasy B, który łączy przyjazny kierowcy charakter z przystępną ceną i ciekawym designem. Jeśli szukasz niewielkiego, zwrotnego auta do miasta, które jednak nie zostawi Cię na lodzie w trasie, koniecznie sprawdź co ma do zaoferowania odświeżona Kia Rio. W tym obszernym przeglądzie przyjrzymy się bliżej temu pozytywnemu miejskiemu maluchowi.

Kluczowe fakty:
  • Przejrzysz nowoczesny design nadwozia hatchback i ciekawe linie boczne Kia Rio. Poznasz także wymiary zewnętrzne i wewnętrzne kabiny.
  • Dowiesz się o gamie silników benzynowych i ich osiągach oraz jak nowa Rio radzi sobie w ruchu miejskim i na trasie.
  • Zdradzę Ci jakie systemy bezpieczeństwa są w standardzie, a jakie dostępne jako opcja w nowej Rio.
  • Przedstawię Ci różne wersje wyposażenia i porównam ceny Kia Rio względem konkurencji.
  • Poznam opinie i oceny ekspertów motoryzacyjnych na temat nowej generacji tego kompaktowego miejskiego Koreańca.

Nowa Kia Rio: kompaktowy design i wygląd miejskiego malucha

Nowa Kia Rio to kwintesencja miejskiego stylu i zwrotności w kompaktowej formie. Jej smukła, zaokrąglona bryła z odważną atrapą chłodnicy i żwawymi liniami bocznymi emanuje energią, lecz zachowuje stonowane, praktyczne proporcje. Pomimo kompaktowych rozmiarów (długość: 4,07 m, szerokość: 1,72 m), Rio posiada całkiem przestronną kabinę z pojemnym, regularnym bagażnikiem o 325 litrach objętości.

Design przodu z dwuczłonowymi reflektorami i charakterystycznym grillem przyciąga wzrok, podczas gdy tył z opadającą linią dachu i dwuczęściowymi światłami nadaje całości zgrabny, dynamiczny wygląd. Dzięki opływowym kształtom i niskiej powierzchni czołowej Rio świetnie prezentuje się w mieście, a jej zwrotny charakter i smukła sylwetka ułatwiają parkingi nawet w zatłoczonych przestrzeniach.

W gamie nadwoziowej znajdziesz zarówno praktyczną, 5-drzwiową wersję hatchback, jak i 4-drzwiowy sedan - wystarczy wybrać tę odpowiadającą Twoim preferencjom. Szeroka gama kolorów nadwozia pozwala dodatkowo spersonalizować wygląd nowej Kia Rio i podkreślić jej miejski, młodzieńczy charakter.

Nowa Kia Rio: silniki i osiągi kompaktowego hatchbacka

Choć nowa Kia Rio nie jest rasowym hot-hatchem, jej gama trzycylindrowych, wolnossących silników benzynowych zapewnia niezłą dynamikę i elastyczność w ruchu miejskim. Podstawowa jednostka 1.2 MPi o mocy 84 KM współpracuje z 5-biegową skrzynią manualną lub 4-przełożeniowym automatem, zaś wariant 1.4 MPi ze 100-konnym silnikiem oferowany jest z 6-biegowym manualem.

Nawet podstawowa wersja silnikowa zapewnia całkiem przyzwoite osiągi - sprint od 0 do 100 km/h zajmuje 12,9 s, a prędkość maksymalna to 171 km/h (dane dla manualnej skrzyni biegów). Co więcej, moment obrotowy na poziomie 121 Nm pozwala na żwawe przyspieszanie w mieście i wyprzedzanie na trasie. Wariant 1.4 jest odrobinę dynamiczniejszy, a 6-biegowa przekładnia pozwala lepiej wykorzystać potencjał silnika.

  • Najmocniejszy, niedostępny w Polsce silnik 1.6 o mocy 123 KM stanowi ciekawą opcję dla tych szukających większej dawki przyspieszenia, jednak odbywa się to kosztem zwyżki zużycia paliwa.
  • Niezależnie od wybranego wariantu, Rio prowadzi się lekko i żwawo, co w połączeniu z niewielkimi rozmiarami, zwinnym zawieszeniem i precyzyjnym układem kierowniczym zapewnia wysoką zwrotność i łatwość manewrowania w mieście.

Czytaj więcej: Cena Fiata 600: Ile kosztuje ten klasyczny model na rynku?

Nowa Kia Rio: praktyczne wnętrze i systemy multimedialne

Kabina pasażerska nowej Kia Rio utrzymana jest w minimalistycznym, nowoczesnym stylu z dobrymi materiałami wykończeniowymi i klarowną aranżacją deski rozdzielczej. Mimo kompaktowych rozmiarów, wnętrze zaskakuje przestronnością, zarówno z przodu, jak i dla pasażerów podróżujących z tyłu, gdzie znajdziemy dość miejsca na nogi i nad głowami.

Fotel kierowcy z manualną regulacją umożliwia znalezienie wygodnej pozycji za kierownicą, a pola widzenia nie ograniczają zbyt szerokie słupki. W wyższych wersjach wyposażenia możesz liczyć na podgrzewaną kierownicę i fotele, a także m.in. elektrycznie sterowane szyby, klimatyzację automatyczną, czujniki parkowania i kamerę cofania.

Topowy, 8-calowy ekran systemu multimedialnego jest czytelny i sprawnie działa, choć brakuje mu nieco płynności animacji w porównaniu do droższych systemów. Za to łączność z Apple CarPlay i Android Auto jest w standardzie. Tylna kanapa dzieli się w proporcji 60/40, co ułatwia przewożenie dłuższych przedmiotów, zaś 325-litrowy bagażnik pomieści całkiem sporo zakupów.

Systemy bezpieczeństwa w nowej Kia Rio

Kompaktowe rozmiary nowej Kia Rio nie oznaczają obniżonego poziomu bezpieczeństwa. Koreański producent słynie ze sztywnej konstrukcji nadwozia i bogatego wyposażenia w układy zabezpieczające. W podstawie znajdziesz 6 poduszek powietrznych, systemy ABS, EBD oraz stabilizacji toru jazdy ESC. Rozbudowana lista systemów aktywnego bezpieczeństwa aktywnych dostępna jest w opcjonalnych pakietach wyposażenia.

  • Topowy wariant Drive Wise obejmuje m.in. automatyczne awaryjne hamowanie z wykrywaniem pieszych, asystenta utrzymania pasa ruchu, a także czujniki monitorowania martwego pola w lusterkach.
  • Porządny, 5-gwiazdkowy wynik w testach zderzeniowych EuroNCAP daje pewność, że konstrukcja nadwozia Rio należycie chroni w razie kolizji.

Nowa Kia Rio: cena i opcje wyposażenia dla nowego hatchbacka

Zdjęcie Nowa Kia Rio: Co warto wiedzieć o tym kompaktowym aucie miejskim?

Jedną z największych zalet nowej Kia Rio jest przystępna cena, która w podstawowych odmianach sięga zaledwie ok. 50 tys. zł. Już w podstawowej wersji L możesz liczyć na manualne wymiary powietrzne, elektrycznie regulowane lusterka i radio z Bluetoothem. Bogatsza specyfikacja wzbogaca Rio o klimatyzację, alufelgi, czujniki cofania, system multimedialny i kilka systemów wsparcia kierowcy.

Topowy wariant GT-Line z niezłym, 123-konnym silnikiem 1.6 zahacza o 70 tys. zł, ale można go potraktować jako modny hot-hatch w rozsądnej cenie. Kuszący wydaje się pakiet Drive Wise z zestawem zaawansowanych asystentów kierowcy (ok. 4,5 tys. zł), choć ze względu na miejski charakter Rio nie jest to koniecznie wymagane wyposażenie.

Podsumowanie

Nowa Kia Rio to kompaktowy hatchback, który zachwyca przyjazną dla portfela ceną, zwinną konstrukcją i dobrym wyposażeniem. Bazowa odmiana L już za około 50 tysięcy złotych oferuje sporo udogodnień, a topowe wersje z bogatymi pakietami możesz mieć za niecałe 70 tysięcy. Jeśli szukasz niedrogiego, miejskiego auta do codziennej eksploatacji z przyzwoitymi osiągami i ładnym designem, nowa Kia Rio powinna znaleźć się na Twojej liście.

Nie jest to może najatrakcyjniejsza propozycja dla zapaleńców sportowej jazdy, ale jako funkcjonalny, praktyczny samochód do miasta z rozsądnym zużyciem paliwa, nowa Kia Rio wypada naprawdę przyzwoicie. Dzięki zwinnemu nadwoziem, przestronnemu wnętrzu i niezłej gamie wyposażenia, może stać się strzałem w dziesiątkę dla wielu poszukujących niedrogiego, miejskiego samochodu.

5 Podobnych Artykułów:

  1. Akumulator do samochodu elektrycznego: Jak podłączyć i uniknąć problemów?
  2. Tylna oś: Jakie są jej funkcje w samochodzie i kiedy wymaga naprawy?
  3. Nowy Opel Zafira: Co oferuje ten rodzinny minivan i czy warto go kupić?
  4. Małe auta elektryczne: Najlepsze modele na miejskie drogi, które warto znać
  5. Łańcuch rozrządu: Kiedy wymieniać łańcuch rozrządu w samochodzie osobowym?

Najczęstsze pytania

Ceny nowej Kia Rio startują od około 50 tysięcy złotych za podstawową wersję z silnikiem 1.2. Bogato wyposażona odmiana GT-Line z mocniejszym, 1.6-litrowym silnikiem to koszt rzędu 70 tysięcy. W środku gamy znajdziemy wersje w cenie ok. 55-65 tys. zł, więc całkiem przystępnie jak na nowy samochód.

Niewielkie gabaryty nadwozia, zwrotny charakter i smukły profil sprawiają, że nowa Kia Rio czuje się świetnie w ruchu miejskim. Łatwo nią zaparkować, obracać na ciasnych uliczkach, a przyzwoite przyspieszenie pozwala żwawo reagować na zmiany sytuacji drogowej. Wysokie zawieszenie ułatwia również wyjazd ze szczelin i podjazdów.

Pomimo zwartych rozmiarów zewnętrznych, nowa Kia Rio zaskakuje przestronnym wnętrzem. Z przodu praktycznie każdy kierowca znajdzie wygodną pozycję za kierownicą. Na tylnej kanapie wystarczająco dużo miejsca na nogi i nad głowami mają też wysocy pasażerowie. Rozsądnej wielkości, 325-litrowy bagażnik pomieści sporo zakupów.

Gamę napędową stanowią 3-cylindrowe, wolnossące silniki benzynowe: podstawowy 1.2 (84 KM) oraz 1.4 (100 KM). Topowy wariant GT-Line wyposażony jest w bardziej dynamiczny, 1.6-litrowy silnik o mocy 123 KM. Skrzynie biegów to 5-biegowy manual lub 4-przełożeniowy automat.

Nawet podstawowa wersja nowej Kii Rio ma bardzo dobre wyposażenie, z 6 poduszkami powietrznymi, systemami ABS/EBD/ESC. W opcji dostępny jest topowy pakiet Drive Wise, obejmujący m.in. automatyczne hamowanie awaryjne z rozpoznawaniem pieszych, asystenta pasa ruchu i monitorowanie martwego pola w lusterkach.

Zobacz więcej