autospecialsa.plarrow right†Motoryzacjaarrow right†Silnik K24: Dlaczego jest tak popularny wśród tunerów i miłośników aut?
Robert Sitek

Robert Sitek

|

15.06.2024

Silnik K24: Dlaczego jest tak popularny wśród tunerów i miłośników aut?

Silnik K24: Dlaczego jest tak popularny wśród tunerów i miłośników aut?

Spis treści

Silnik K24 to prawdziwa gwiazda wśród entuzjastów tuningu i miłośników samochodów. Ten wysokoprężny, czterocylindrowy silnik Hondy zdobył ogromną popularność dzięki swojej wytrzymałości, potencjałowi i dużym możliwościom modyfikacji. Niezależnie od tego, czy jesteś zapalonym tungerem, czy po prostu kochasz auta - przyjrzyjmy się bliżej temu, co sprawia, że K24 tak bardzo zachwyca fanów motoryzacji.

Kluczowe wnioski
  • Silnik K24 znany jest ze swojej niezawodności i możliwości osiągania wysokiej mocy przy odpowiednich modyfikacjach.
  • Jego konstrukcja pozwala na zaawansowane tunowanie, co czyni go ulubionym wyborem wśród entuzjastów.
  • Występuje w wielu popularnych modelach Hondy, w tym Civic, Accord i CR-V.
  • Miłośnicy tuningu cenią go za wydajność i potencjał do uzyskania imponujących osiągów.
  • Istnieje wiele opcji modyfikacji silnika K24, od prostych ulepszeń po bardziej zaawansowane przeróbki.

Budowa i główne cechy silnika K24

Silnik K24 to czterocylindrowy, wolnossący silnik produkowany przez Hondę. Jego innowacyjna konstrukcja z aluminiową głowicą i blokiem cylindrów sprawia, że jest lekki, a jednocześnie wytrzymały. Zastosowano w nim także technologię zmiennych faz rozrządu (i-VTEC), co przekłada się na lepszą wydajność i oszczędność paliwa.

Jedną z kluczowych cech silnika K24 jest jego duża pojemność skokowa wynosząca 2,4 litra. Ta spora wielkość cylindrów pozwala na uzyskanie imponującej mocy przy stosunkowo niskich obrotach. Dzięki temu K24 świetnie nadaje się do tuningu - zarówno zwiększania mocy, jak i momentu obrotowego.

Warto również wspomnieć o zaawansowanym systemie wtrysku paliwa i wysokiej jakości materiałach użytych do produkcji tego silnika. Wszystko to przekłada się na jego niezawodność i żywotność, nawet po znaczących modyfikacjach.

Miłośnicy aut doceniają silnik K24 za jego wszechstronność i potencjał tkwiący w jego konstrukcji. To doskonały wybór zarówno dla tych, którzy szukają większej mocy, jak i tych, którzy cenią sobie oszczędność paliwa.

Modyfikacje silnika K24 dla lepszej wydajności

Jedną z głównych zalet silnika K24 jest jego ogromny potencjał do modyfikacji. Dzięki solidnej konstrukcji i stosunkowo dużej pojemności skokowej, ten silnik doskonale znosi szereg ulepszeń mających na celu zwiększenie jego wydajności.

  • Wśród popularnych modyfikacji znajdziemy m.in. zwiększenie przepustnicy, montaż wydajniejszego kolektora dolotowego i sportowego układu wydechowego. Takie zmiany pozwalają na lepsze "oddychanie" silnika i uwolnienie dodatkowej mocy.

  • Inną opcją jest instalacja turbosprężarki lub sprężarki odśrodkowej (kompresor). To jedne z najpopularniejszych zabiegów wśród tunerów, które mogą znacząco zwiększyć moc silnika K24.

Oczywiście nie można zapomnieć o takich zabiegach jak reprogramowanie komputera silnika czy wymiana elementów na specjalne, sportowe części. Wszystko po to, by w pełni wykorzystać potencjał tkwiący w K24.

Należy jednak pamiętać, że wszelkie modyfikacje wymagają doświadczenia i wiedzy. Samodzielne przeprowadzanie znaczących zmian przez osoby bez odpowiednich kwalifikacji może doprowadzić do uszkodzenia silnika. Dlatego najlepiej powierzyć tunning specjalistom.

Czytaj więcej: BMW E60: Jaki silnik wybrać, aby uzyskać najlepsze osiągi i ekonomię?

Problemy i usterki silnika K24

Silnik K24 uważany jest za niezawodną i solidną jednostkę napędową. Niemniej jednak, jak każdy silnik, także i on może czasem sprawiać problemy. Poznajmy więc niektóre z najczęstszych usterek, na jakie należy uważać.

Jednym z powszechnych kłopotów jest przenoszenie się drgań z silnika na wnętrze kabiny. Może to być szczególnie uciążliwe podczas jazdy na wyższych obrotach. Niezbędne jest wtedy przeprowadzenie wyważenia kół i wyrównoważenie silnika.

Kolejnym częstym problemem jest zużywanie się uszczelniaczy zaworów. Powoduje to nieszczelność, ubytki oleju i tym samym zwiększone ryzyko awarii. Dlatego kluczowa jest regularna wymiana uszczelniaczy zgodnie z zaleceniami producenta.

Czasami zdarzają się również problemy z łańcuchem rozrządu. Oznaki takie jak dziwne dźwięki z przodu silnika czy spadek mocy powinny być sygnałem do sprawdzenia stanu łańcucha. W niektórych przypadkach konieczna jest jego wymiana.

Samochody i marki z silnikiem K24

Zdjęcie Silnik K24: Dlaczego jest tak popularny wśród tunerów i miłośników aut?

Silnik K24 montowany jest w wielu popularnych modelach należących do koncernu Hondy. Znajdziemy go zarówno w autach osobowych, jak i niektórych pojazdach użytkowych japońskiej marki.

Jednym z najsłynniejszych pojazdów wyposażonych w ten silnik jest Honda Civic - zwłaszcza jej generacje z lat 2001-2011. K24 znajdował się również pod maskami takich modeli jak Accord, CR-V czy nawet Element.

Niezwykle ciekawym wcieleniem tej jednostki był silnik K24A2 montowany w roadsterze Honda S2000. Dzięki lekkiej konstrukcji i solidnej dawce mocy, zapewnił on niesamowite osiągi i dźwięk, który zapada w pamięć każdemu miłośnikowi motoryzacji.

Jak widać, silnik K24 znalazł swoje miejsce w rozmaitych pojazdach z gamy Hondy. To z pewnością jeden z kluczowych atutów tej jednostki napędowej, który przekłada się na jej popularność.

Moc i osiągi zmodyfikowanego silnika K24

Podstawowe wersje silnika K24 dysponują już sporą mocą, oscylującą w granicach 160-200 KM. Niemniej jednak, to dopiero początek jego możliwości. Odpowiednie modyfikacje potrafią uwolnić cały potencjał tkwiący w tym silniku.

  • Przy stosunkowo niedrogich zmianach takich jak lepszy kolektor dolotowy, wydech i reprogramowanie, moc K24 można podnieść do około 250-280 KM. To już naprawdę solidny zapas mocy dla większości aut!

  • Bardziej zaawansowane przeróbki z turbosprężarką lub kompresorem to już zupełnie inna liga. Prawidłowo zmodyfikowany, silnik K24 może osiągnąć nawet ponad 400 KM!

Tak ogromne liczby sprawiają, że K24 staje się prawdziwym potworem pod maską. A połączenie tej mocy z relatywnie małą masą silnika i niskim zużyciem paliwa daje niesamowite osiągi i prowadzenie auta.

Podsumowanie

Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się zwykłym silnikiem, K24 to prawdziwy skarb dla tunerów i miłośników motoryzacji. Ten dynamiczny, czterocylindrowy silnik oferuje ogromny potencjał nie tylko pod względem mocy, ale także możliwości modyfikacji. Niezawodna konstrukcja i duża pojemność skokowa czynią go doskonałą bazą do tuningu.

Modyfikacje silnika K24 mogą uwolnić jego pełny potencjał i zapewnić nieprawdopodobną moc, nierzadko przekraczającą 400 KM. Przeróbki takie jak montaż turbosprężarki czy reprogramowanie jednostki sterującej pozwalają na uzyskanie niesamowitych osiągów przy zachowaniu względnej oszczędności paliwa. To idealna receptura dla każdego miłośnika rasowych aut.

5 Podobnych Artykułów:

  1. Akumulator do samochodu elektrycznego: Jak podłączyć i uniknąć problemów?
  2. Tylna oś: Jakie są jej funkcje w samochodzie i kiedy wymaga naprawy?
  3. Bagażnik Opel Mokka: Jaką ma pojemność i czy jest praktyczny na co dzień?
  4. Małe auta elektryczne: Najlepsze modele na miejskie drogi, które warto znać
  5. Rozrząd 5.7 Hemi: Jakie są objawy zużycia i kiedy warto go wymienić?

Zobacz więcej