autospecialsa.plarrow right†Motoryzacjaarrow right†Tuning Fiata 126: Jak poprawić osiągi i wygląd tego klasyka?
Robert Sitek

Robert Sitek

|

14.06.2024

Tuning Fiata 126: Jak poprawić osiągi i wygląd tego klasyka?

Tuning Fiata 126: Jak poprawić osiągi i wygląd tego klasyka?

Spis treści

Fiat 126 tuning to świetny sposób na nadanie drugiemu życia temu kultowemu maluchowi. Przez lata maluchy ewoluowały od zupełnie podstawowych wersji po wyczynowe samochody przerabiane nawet do rajdów. Poprawianie osiągów, zawieszenia, mocy, wyglądu i wnętrza fiata 126 to dziś świetna frajda dla fanów klasycznych małych samochodów o niepowtarzalnym stylu. Poniżej szczegółowo omówimy najciekawsze pomysły na tuninga tego nieśmiertelnego malucha.

Kluczowe wnioski
  • Tuningowane fiaty 126 mogą znacznie poprawić swoje osiągi i przyspieszenie dzięki modyfikacjom silnika i zawieszenia.
  • Zmiana wyglądu - felgi, body kit, progi, zderzaki - odmłodzi każdego "szpikulca".
  • Tunning wnętrza, jak sportowe fotele i zmodyfikowana deska rozdzielcza, podniesie komfort i styl jazdy.
  • Najbardziej popularne modyfikacje to zwiększenie mocy i poprawienie prowadzenia maluchów.
  • Kompletny tuning fiatów 126 jest dziś satysfakcjonujący zarówno dla posiadaczy klasyków, jak i fanów zręcznych modyfikacji.

Fiat 126 tuning wizualny: body kit, felgi i inne dodatki

Zmiana wyglądu "malucha" na bardziej rasowy jest częstym celem miłośników tuningu fiat 126p. Body kit pozwala nadać maluchowi zupełnie nowy, agresywniejszy wizerunek z wyraźnie zaznaczonymi nadkolami, progami i większym stopem. Popularne są również nowe zderzaki - przedni ze wstawkami i tylny w stylu dyfuzora. Skutecznym zabiegiem jest też obniżenie zawieszenia, co optycznie przyczynia samochód do ziemi.

Nie można zapomnieć o felgach, które zmieniają wygląd malucha niemal tak samo jak body kit. Najlepszym wyborem są lekkie felgi aluminiowe w rozmiarze 13-14 cali, z wyższymi i szerszymi oponami niż seryjne. Dopełnieniem tuningu wizualnego są przednie oraz tylne spoilery dachowe i nawet malowanie niektórych elementów nadwozia w kontrastowym kolorze.

Wielu fanów tuningu fiat 126p decyduje się również na maskę w stylu ‚ramy' znanej z modeli sportowych. Całości dopełnia zmodyfikowana atrapa chłodnicy w sportowym stylu oraz lusterka aluminiowe lub włókna węglowego. Większość entuzjastów usuwa także pasy boczne oraz emblematy, pozostawiając gładką bryłę nadwozia jako kanwę do dalszych modyfikacji.

  • Obniżone zawieszenie i body kit tworzą agresywny wygląd
  • Lekkie felgi aluminiowe o większych rozmiarach z szerszymi oponami
  • Maska w stylu ‚rama' i sportowa atrapa chłodnicy
  • Spoilery dachowe, lusterka aluminiowe lub z włókna węglowego

Fiat 126 tuning wnętrza: sportowe fotele, kierownica i zegary

Istotnym elementem metamorfozy "malucha" w kierunku wyczynowego hot hatcha jest przeróbka kokpitu. Podstawą jest najczęściej zastosowanie kubełkowych, dobrze trzymających ciało sportowych foteli z mocnym bocznym oparciem. Zmianie ulega również kierownica, często na skórzaną sportową z przeplatanym wzorem na krawędziach i mniejszą średnicą.

Kolejnym krokiem jest zamontowanie dodatkowych zegarów, takich jak obrotomierz, wskaźnik ciśnienia oleju czy nawet wskaźnik turbosprężarki, jeśli zmodyfikowany został silnik. Nieodzowne są aluminiowe lub inne lekkie sportowe nakładki na pedały. Popularne są też gałki zmiany biegów ze wzmocnionymi kulkami na wierzchołku lepiej chwytającymi dłoń.

Ostatnim akcentem są małe detale w sportowym wydaniu, takie jak hamulec ręczny wzmocniony podkładką antypoślizgową, dopasowane dywaniki z logo modelu czy specjalne podsufitki np. w stylu włókna węglowego. Fani tuningu niejednokrotnie zmieniają również wszystkie plastikowe wstawki kokpitu na aluminiowe lub także z włókna węglowego.

Jak przerobić deskę rozdzielczą?

Prawdziwi miłośnicy tuningu fiat 126p idą krok dalej i przerabiają deskę rozdzielczą, tak by zyskała agresywniejszy, głębszy wygląd. Modyfikują wszystkie zegary i umieszczają je w jednym miejscu, zmieniają umiejscowienie przełączników, montują ulepszone podświetlenie kokpitu oraz wycinają masę wolnego miejsca zza kierownicy na dodatkowe przyrządy i kontrolki.

Kompletny tuning fiat 126p według instrukcji na lekki samochód

Najbardziej zaawansowani pasjonaci "malucha" wykonują kompleksowy tuning fiat 126p, który ma na celu zredukowanie masy pojazdu i zwiększenie osiągów. Rozpoczynają od wymiany opon na jak najlżejsze, demontażu każdego zbędnego elementu wnętrza (np. tylnej kanapy) i usunięcia antykorozyjnych mas bitumicznych.

  • Zastosowanie lżejszych elementów jak lekkie plastikowe szyby
  • Wymiana kół na lżejsze odlewy aluminiowe lub kompozytowe
  • Usuwanie niepotrzebnych instalacji i wiązek elektrycznych
  • Wymiana metalowej podłogi na lżejszą wersję kompozytową
  • Zastąpienie ciężkich siedzisk sportowymi kubełkami wykonanymi z karbonu

Kolejne kroki to zastosowanie innych lekkich elementów jak plastikowe szyby, lżejsze odlewy kół z aluminium lub kompozytu oraz wycięcia niepotrzebnych instalacji elektrycznych. Podłoga jest wymieniana na lżejszą podłogę kompozytową, a ciężkie siedziska ustępują miejsca wyjątkowo lekkim kubełkom z włókna węglowego.

W dalszej kolejności następuje przeróbka i odchudzanie elementów układu napędowego - silnika, skrzyni biegów, wspomagania itd. Na końcowym etapie tuningu fiat 126p do uzyskania minimalnej masy projekt jest oczyszczany z każdego zbędnego grama. Najlżejsze przerobione fiaty 126p mogą ważyć nawet poniżej 400 kg!

Tak kompleksowy tuning przenosi "malucha" w wymiar rasowej zabawki dla kierowców ceniących osiągi, zwinność i wszechstronność takich pojazdów. Choć proces jest długi i wymagający, satysfakcja z jazdy takim lekkim i dynamicznym fiaciem 126 jest nieporównywalna.

Podsumowanie

Czy marzyłeś kiedyś o tym, by przeobrazić swojego fiacika 126p w małe, zwrotne cacko? Tuning fiat 126p pozwala zmienić słynnego "malucha" nie do poznania, zarówno wizualnie, jak i technicznie. Kompleksowa metamorfoza rozpoczyna się od nadania agresywnej stylizacji, poprzez body kit, felgi i wyczynowe dodatki.

Finalna faza tuningu fiat 126p to dopracowanie każdego detalu pojazdu, by maksymalnie zwiększyć osiągi i zredukować masę. Obejmuje odchudzenie instalacji, wymianę elementów na lżejsze kompozyty i włókna węglowe oraz zaawansowaną przeróbkę układu napędowego. Efektem może być prawdziwie lekki i zwinny wyrwikurak!

5 Podobnych Artykułów:

  1. Akumulator do samochodu elektrycznego: Jak podłączyć i uniknąć problemów?
  2. Tylna oś: Jakie są jej funkcje w samochodzie i kiedy wymaga naprawy?
  3. Nowy Opel Zafira: Co oferuje ten rodzinny minivan i czy warto go kupić?
  4. Problemy z płynami w samochodzie: Objawy i jak je rozpoznać oraz naprawić?
  5. Łańcuch rozrządu: Kiedy wymieniać łańcuch rozrządu w samochodzie osobowym?

Zobacz więcej