autospecialsa.plarrow right†Samochodyarrow right†Auta z fabrycznym LPG: Który model samochodu najlepiej wybrać?
Robert Sitek

Robert Sitek

|

11 września 2024

Auta z fabrycznym LPG: Który model samochodu najlepiej wybrać?

Auta z fabrycznym LPG: Który model samochodu najlepiej wybrać?

Spis treści

Samochody z instalacją LPG stają się coraz popularniejsze w Polsce. Obecnie około 14% zarejestrowanych pojazdów korzysta z tego typu zasilania. LPG, czyli płynny gaz naftowy, to alternatywne paliwo dla tradycyjnej benzyny. Instalacja LPG w samochodzie pozwala na znaczne obniżenie kosztów eksploatacji. Jest to również bardziej ekologiczne rozwiązanie. Jednak montaż instalacji gazowej wiąże się z pewnymi wadami. Warto poznać zarówno zalety, jak i ograniczenia, zanim zdecydujemy się na samochód z LPG.

Najważniejsze informacje:
  • LPG może obniżyć koszty paliwa o około 45%
  • Instalacja LPG kosztuje od 2 do 5 tys. zł
  • Samochody z LPG emitują mniej szkodliwych substancji
  • Zbiornik LPG często zajmuje miejsce w bagażniku
  • Wymagane są regularne przeglądy instalacji LPG

Czym jest fabryczne LPG w samochodach?

Fabryczne LPG w samochodach to instalacja gazowa montowana bezpośrednio przez producenta pojazdu. System ten pozwala na zasilanie silnika zarówno benzyną, jak i gazem płynnym. Instalacja LPG w samochodzie działa na zasadzie przekształcania ciekłego gazu w stan lotny, który następnie jest wtryskiwany do silnika.

Gdy kierowca uruchamia auto z napędem na gaz, silnik początkowo pracuje na benzynie. Po osiągnięciu odpowiedniej temperatury, system automatycznie przełącza się na zasilanie gazowe. Proces ten jest płynny i niezauważalny dla kierowcy.

Główne elementy instalacji LPG to:

  • Zbiornik gazu
  • Reduktor (parownik)
  • Wtryskiwacze gazu
  • Sterownik LPG
  • Przełącznik benzyna/gaz

Dlaczego warto rozważyć zakup auta z fabrycznym LPG?

Samochody z instalacją gazową oferują znaczące korzyści ekonomiczne. Cena LPG jest zwykle o 40-50% niższa niż benzyny, co przekłada się na realne oszczędności. Przy średnim przebiegu 20 000 km rocznie, kierowca może zaoszczędzić nawet 3000-4000 zł na paliwie. Dodatkowo, auta na gaz mają niższy podatek akcyzowy, co obniża ich cenę zakupu.

Z ekologicznego punktu widzenia, pojazdy LPG emitują mniej szkodliwych substancji niż ich benzynowe odpowiedniki. Spalanie LPG produkuje o 15% mniej CO2 i znacznie mniej tlenków azotu. To sprawia, że samochody z LPG są bardziej przyjazne dla środowiska i mogą pomóc w redukcji śladu węglowego.

Porada: Wybierając auto z napędem na gaz, zwróć uwagę na modele z dużym zbiornikiem LPG. Pozwoli to na rzadsze tankowanie i maksymalizację oszczędności.

Czytaj więcej: Najlepsze 7 osobowe SUV-y: Sprawdź nasz ranking i wybierz idealny model!

Potencjalne wady samochodów z fabrycznym LPG

Koszty serwisowania samochodów z LPG mogą być nieco wyższe niż w przypadku aut benzynowych. Wymagają one dodatkowych przeglądów instalacji gazowej, co zwiększa roczne wydatki na obsługę. Ponadto, niektóre elementy instalacji, jak reduktor czy wtryskiwacze, mogą wymagać okresowej wymiany.

Jednym z głównych minusów aut na gaz jest ograniczenie przestrzeni bagażowej. Zbiornik LPG często zajmuje miejsce koła zapasowego lub część bagażnika, co może być problematyczne przy większych zakupach czy dłuższych wyjazdach.

Warto również pamiętać o ograniczeniach w parkowaniu. Niektóre parkingi podziemne nie dopuszczają pojazdów LPG ze względów bezpieczeństwa, co może być kłopotliwe w centrach dużych miast.

Jak fabryczne LPG wpływa na osiągi i żywotność silnika?

Wpływ fabrycznego LPG na moc silnika jest minimalny. Nowoczesne instalacje gazowe zapewniają straty mocy na poziomie zaledwie 3-5% w porównaniu do zasilania benzyną. W praktyce, różnica ta jest praktycznie niezauważalna podczas codziennej jazdy.

Jeśli chodzi o zużycie paliwa, auta z napędem na gaz spalają objętościowo około 20% więcej LPG niż benzyny. Jednak ze względu na niższą cenę gazu, koszty przejechania 100 km są znacznie niższe.

Wpływ LPG na żywotność silnika jest przedmiotem wielu dyskusji. Przy prawidłowo dobranej i serwisowanej instalacji, gaz w aucie nie powinien skracać żywotności jednostki napędowej. Wręcz przeciwnie, niektórzy eksperci twierdzą, że LPG może przedłużyć żywotność silnika dzięki czystszemu spalaniu i mniejszemu osadzaniu się nagaru.

Koszty eksploatacji: LPG vs benzyna

Paliwo Cena za litr Spalanie na 100 km Koszt na 100 km
LPG 2,50 zł 10 l 25 zł
Benzyna 6,00 zł 8 l 48 zł

Jak widać z powyższej tabeli, samochody z instalacją gazową oferują znacznie niższe koszty paliwa. Różnica w cenie przejechania 100 km wynosi aż 23 zł na korzyść LPG. To przekłada się na roczne oszczędności rzędu kilku tysięcy złotych.

Czas zwrotu inwestycji w instalację LPG zależy od przebiegu rocznego. Przy założeniu, że różnica w cenie auta z fabrycznym LPG wynosi 4000 zł, zwrot nastąpi po przejechaniu około 17 000 km.

Dostępność stacji LPG w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 7000 stacji oferujących LPG. To sprawia, że tankowanie aut na gaz nie stanowi problemu. Sieć stacji jest dobrze rozwinięta zarówno w miastach, jak i przy głównych trasach.

Największe sieci stacji oferujących LPG w Polsce to:

  • Orlen
  • Lotos
  • BP
  • Shell
  • Circle K

Aspekty prawne i techniczne instalacji fabrycznego LPG

Samochody z LPG montowanym fabrycznie posiadają pełną homologację i zachowują gwarancję producenta. Oznacza to, że użytkownik nie musi martwić się o legalizację instalacji czy utratę gwarancji, co jest często problemem przy instalacjach montowanych poza fabryką.

Przeglądy techniczne pojazdów LPG odbywają się co rok, niezależnie od wieku pojazdu. Koszt takiego przeglądu jest zwykle o 50-100 zł wyższy niż w przypadku aut bez instalacji gazowej.

Najważniejsze przepisy dotyczące aut z napędem na gaz:

  • Obowiązkowy przegląd instalacji LPG co 12 miesięcy
  • Zakaz parkowania w niektórych garażach podziemnych
  • Konieczność posiadania gaśnicy o odpowiedniej wielkości
  • Obowiązek informowania o instalacji LPG przy przeglądach i naprawach
  • Specjalne oznaczenie pojazdu (nalepka LPG)

Które modele samochodów warto rozważyć z fabrycznym LPG?

Wybór samochodów z instalacją gazową montowaną fabrycznie staje się coraz szerszy. Producenci dostrzegają rosnące zainteresowanie tą technologią i wprowadzają nowe modele. Oto kilka godnych uwagi propozycji:

  • Dacia Duster LPG - SUV z przestronnym wnętrzem i ekonomicznym silnikiem 1.0 TCe 100 LPG
  • Renault Clio LPG - kompaktowy hatchback, idealny do miasta, z silnikiem 1.0 TCe 100 LPG
  • Fiat Panda LPG - małe i zwinne auto miejskie z instalacją gazową
  • Hyundai i20 LPG - stylowy kompakt z nowoczesnym wyposażeniem i oszczędnym silnikiem
  • Opel Astra LPG - przestronne auto rodzinne z wydajnym silnikiem 1.4 Turbo LPG
  • Skoda Octavia G-TEC - komfortowy samochód klasy średniej, dostępny również w wersji kombi

Czy warto dopłacić za fabryczne LPG?

Instalacja LPG montowana fabrycznie ma kilka istotnych zalet nad tą montowaną później. Przede wszystkim, jest ona idealnie zintegrowana z systemami pojazdu, co zapewnia optymalną pracę i mniejsze ryzyko awarii. Fabryczna instalacja jest również objęta pełną gwarancją producenta.

Samochody z LPG montowanym fabrycznie często mają wyższą wartość odsprzedaży niż te z instalacją montowaną po zakupie. Wynika to z większego zaufania kupujących do rozwiązań fabrycznych.

Podsumowując, dopłata za fabryczne LPG zwykle się opłaca. Zapewnia spokój ducha, lepszą integrację z pojazdem i potencjalnie wyższą wartość przy odsprzedaży. Dla osób planujących długoterminowe użytkowanie auta na gaz, jest to rozsądna inwestycja.

Fabryczne LPG: Ekonomiczny i ekologiczny wybór dla świadomych kierowców

Samochody z LPG montowanym fabrycznie oferują szereg korzyści dla kierowców poszukujących oszczędności i bardziej ekologicznych rozwiązań. Niższe koszty eksploatacji, mniejsza emisja szkodliwych substancji oraz rosnąca dostępność stacji LPG czynią tę technologię atrakcyjną alternatywą dla tradycyjnych pojazdów benzynowych.

Choć auta na gaz mają pewne ograniczenia, takie jak zmniejszona przestrzeń bagażowa czy konieczność częstszych przeglądów, korzyści ekonomiczne często przewyższają te niedogodności. Przy średnim przebiegu, zwrot inwestycji w instalację LPG następuje stosunkowo szybko, co sprawia, że jest to rozsądny wybór dla osób pokonujących duże dystanse.

Wybierając samochód z instalacją gazową, warto rozważyć modele z fabrycznym LPG. Zapewniają one lepszą integrację z systemami pojazdu, pełną gwarancję producenta oraz potencjalnie wyższą wartość przy odsprzedaży. Dla świadomych kierowców, poszukujących kompromisu między ekonomią, ekologią a komfortem użytkowania, pojazdy LPG stanowią interesującą propozycję na rynku motoryzacyjnym.

5 Podobnych Artykułów:

  1. Akumulator do samochodu elektrycznego: Jak podłączyć i uniknąć problemów?
  2. Naklejki na tablice rejestracyjne: Jakie są zasady i przepisy dotyczące naklejek?
  3. Rozrząd OM646: Jakie są objawy zużycia i kiedy warto go wymienić?
  4. Małe auta elektryczne: Najlepsze modele na miejskie drogi, które warto znać
  5. Romet Pony M2: Czym różni się od modelu Romet Pony M1 i który wybrać?

Źródło:

[1]

https://lepiej.tauron.pl/styl-zycia/auto-na-gaz-czy-to-dobry-pomysl/

[2]

https://fixly.pl/blog/pozostale/auto-na-gaz-wady-i-zalety-instalacji-lpg/

[3]

https://www.stag.pl/uzywana-instalacja-gazowa-do-samochodu/

[4]

https://www.bargaz.com.pl/blog/wady-i-zalety-instalacji-lpg-w-samochodzie

Zobacz więcej